Rouhollah saiiady nezhad; fatemh Hasankhanii,; mahmoud abbasi,
Abstract
In the ideas of linguists, there is jointly an element of meaning, and what distinguishes these thoughts is the quality of discovery and extraction of those meanings.Another group, with the belief in the coherence and closely link between literal and meaning, consider the majority of the reproduction ...
Read More
In the ideas of linguists, there is jointly an element of meaning, and what distinguishes these thoughts is the quality of discovery and extraction of those meanings.Another group, with the belief in the coherence and closely link between literal and meaning, consider the majority of the reproduction of these meanings within itself.According to the article's limitation, in this research work, it has been attempted to discuss the scope of the short elephant surah and in descriptive-correlation method to obtain accurate results of the research.According to the article's limitation, in this research work, it has been attempted to discuss the scope of the short elephant surah and in descriptive-correlation method to obtain accurate results of the research.The components of this surah at different levels of symptoms, including consonants and influences, vocabulary and compounds, are closely related to each other, and all in the form of an interconnected collection make a general goal, and it draws two groups of right and falsehood of the power duct
mansoreh talebian; Rouhollah saiiady nezhad; housain imanian
Abstract
رابطة آوا و معنا در نظام قرآن؛ رابطهای شگفت و بررسی بلاغت قرآن از این منظر، نشانگر سبک ویژة این متن است؛ سبکی که با کاربرد عناصر آواساز و با بهرهگیری از ظرفیتهای معنادار ...
Read More
رابطة آوا و معنا در نظام قرآن؛ رابطهای شگفت و بررسی بلاغت قرآن از این منظر، نشانگر سبک ویژة این متن است؛ سبکی که با کاربرد عناصر آواساز و با بهرهگیری از ظرفیتهای معنادار موجود در آواها شکل میگیرد و موسیقی و آوای برخاسته از چیدمان هجایی آیات، زمینة تشویق و تهدید مخاطب را فراهم میآورد. در حقیقت، قرآن کریم از تمام ظرفیتهای مؤثر زبان در انتقال پیام الهی به مخاطب، بهره جسته و واژگان و حروف آن به گونهای انتخاب شده است که زمینة فهم و أثرگذاری آیات را فراهم آورد. در این جستار نگارندگان برآنند تا آیات نفخ صور را از منظر معناشناسی آوایی، واکاوی و تحلیل نمایند. پژوهش نشان از آن دارد که کوچکترین واحد آوایی در این آیات، عهدهدار پیامهای معنایی است و چیدمان هجایی حروف و طنین الفاظ با معنای آیات ارتباط تنگاتنگی دارند؛ به گونهای که اگر واج یا واکهایی از واژگان تغییر نماید معنا و مفهومی دیگر برداشت میشود. دامنة حضور حروف مجهور و مهموس در این آیات با توجه به سیاق کلام تغییر میکند. حضور گستردة مقطع آوایی کوتاه در آیات نفخ صور دوم، بر اضطراب و پریشانحالی انسانها به هنگام زندهشدن و لحظة رستاخیز آنها اشاره دارد.